Wednesday 9 March 2011

India Day 3 - Taj Mahal

27/2/2011 (Ahad)

Tiba lah hari yg dinantikan iaitu tgk & sentuh Taj Mahal dr dekat.
Kalau nak pergi Taj Mahal (TM) kena seawal pagi, kalau tidak.. queue sgt panjang!
Maka kami decide pergi 5.30pg.

4.40pg aku bgn bersiap2 mandi (redah jgk walau asyik terkaran.. masalahnya aku sorg je terkaran.. kwn2 lain tak pun adoi!).
Best bila kedengaran azan jelas di telinga :-)

 








Kami siap2 packing brg terus la sbb dah janji  nak naik cab ke fatehpur sikri (40km dr agra) pukul 9.30pg.  Tp lambat juga.. 5.55pg baru gerak ke TM.  Kalau diikutkan Eastern Gate tu sebelah hotel kami je tp itu utk yg dah ada tiket maka kami terpaksa jln jauh sikitlah.




Nasib baik masa sampai tu queue tak panjang lg.  Ada org India nak belikan tiket so tak perlu queue panjang tp kami dah serik takut kena tipu lg maka decide beli snd.  Ada jgk yg nak jd tour guide tp kami tak mahu juga.






Kami nekad taknak tertipu lagi tp akhirnya terkena juga.  Slh aku la sbb tiket 750sorg X 5= 3750rupees maka aku dipertanggungjawabkan beli tiket dgn menggunakan duit 4000 rupees which is mesti ada balance 250rupees.  Aku taknak sebenarnya sbb aku ni failed la bab2 duit ni, tp belilah jugak hehe.




 
Aku kemain eksaited beli tiket, queue dgn belina.
Bila dah dpt tiket, aku terus blah bg tiket masing2.
Kami amik air mineral sorg sebotol & plastik utk pakai di kaki.
Sekali masa queue utk masuk TM tu baru aku teringat yg balance tak amik.





Org jaga kaunter tu pun tak panggil.. raya sakan la dia dpt 250rupees.  Dah la itu duit arwien, terpaksa la ganti balik.. nasib baik duit kita jd RM17 je huhu.






Ketat jg kawalan dorg.  Semua beg kena geledah.  Dia tanya aku ada tripod ke?  Ek eleh kalau dah cek tu, takkan tak nampak ada ke tak?  Bengang aku!
Sebelum masuk tu ada masjid & ada la beberapa org tgh belajar tafsir Quran- tak sempat snap gambar.




Bila dah masuk tu, perasaan aku sgt teruja.
Tak sangka TM sudah dpn mata.  Masa aku taip ni pun aku masih tak percaya yg aku sdh jejak kaki ke sana hehe.

Masa masuk tu dah sgt ramai org.
Dgn tourist, dgn org India itself.



Kami slh jgk sbb ptt amik guide so dorg blh explain sejarah taj mahal tp oleh sbb kami terlalu berhati2, maka main redah je la.. tak tau apa nama bangunan sebelah2nya tu.






Mula2 tu jln all together 5org tp masing2 sibuk dgn kamera masing2,
lalu berpecah.. tinggal aku & saza je.
Cari jgk tp org terlalu ramai maka kami proceed je lah berdua.
(kena pakai plastik ni kalau nak masuk taj mahal)







Snap gambar di tgh2 view taj mahal adalah wajib!
Tp cuaca berkabus so gambar tak cantik sgt.. but it's better than nothing rite?
(cantik kan ukiran ni?)







 
Banyak la gambar dlm kawasan taj mahal ni tp aku mls pulak tepek gamba banyak2.. korang kena gi menikmati keindahan taj mahal tu snd hehe.
(ukiran yg timbul)








Masa nak masuk Taj Mahal tu, setiap org diHARUSKAN pakai plastik pakai kat kaki/kasut utk tidak mencemarkan kebersihan taj mahal tu.  Tak blh tak pakai.. tp aku pakai la selipar dgn plastik ni, taknak lah kehilangan selipar.





Sebenarnya tak boleh snap gambar dlm taj mahal tp aku tgk ramai je snap maka aku snap la juga siap posing.  
(yamuna river)







Pusing2 dlm tu aku amik gambar kau, kau amik gambar aku.. so boring!
Cari 3org lg tak jumpa2... so bergambar kat bangunan sebelah yg tak tahu nama (sape suruh tak amik guide).






Kat sebelah taj mahal tu ada yamuna river (kena baca sejarah.. u alls gugel la ye huhu).  Also view berkabus, tak cantik gambar aku!
(ramai suke piktar ni & tanya guna kamera apa.. alahai kompak samsung PL 60 je)




Bila dah rasa kagum dgn kecantikan taj mahal, maka kami decide keluar je lah, maka terjumpa 3org lg onthe way keluar juga.







Kami kena rushing sbb 9.30pg janji dgn agent utk bawa kami ke fatehpur sikri.










On the way blk ke hotel tu si johnny sempat promote kedai dia, ah aku dah takde kuasa utk membeli belah.. dah la rushing.
(anda mahu masuk taj mahal ikut pintu mana?)





Kami bergambar dulu di entrance hotel ni.
Hotel ni mmg recommended sgt.
Traveller mat saleh pun remeken!






Then kami decide nak brekpes dulu sbb takut tak sempat mkn bila dah start jalan.
Maka kami brekpes di restoran Hotel Sheela tu je.
Rasa mcm cpt je meninggalkan taj mahal tu.





Walau dah lambat, kami lepak2 je lg haha!
10.05pg baru kami gerak ke ofis agent tu dlm 4min jln laju.
Selamat tinggal 1000 kenangan agra.. rasa sedih!
BYE BYE TAJ MAHAL.. INSYAALLAH KU DATANG LG KALAU PANJANG UMUR!
 
 


Oh lupa, masa tgh brekpes tu.. belina & saza decide bg 50rupees sorg kat aku sbb lupa amik balance tiket taj mahal.
Thanks korang, terharu aku huhu.






3 comments:

Kay said...

gambar tuh mmg cantik... tak kisah guna kamera apa pun, kalu kita pandai ambik, cantik la jadinya... tp mana nak sama dgn tgk dgn mata sendir kan deidaa?

sambung lg!

chomelista homestay said...

Kay- heheh tu lah.. real life lg la rasa ta'jub & kagum.. puas ati blh sentuh2 segala.

Sambung? Aduh mls nya menaip haha

en_me said...

meriahnyerr uoolss.. ehehe