Tuesday 5 April 2011

India Day 4- Flasher Tua

28.02.2011 (Isnin)
Jaipur, India

Bila driver bus seight seing tu drop kitorg nearby Jaipur Railway Station,
maka kami decide letak backpack kami kat situ sbb baru 4lbh, masih awal lagipun train kami 10.10mlm & letak beg tu dgn bayaran (berapa rupees aku lupa lah.. tu lah gara2 lambat sangat update travelog haha).
Sudah lah beg masing2 berat, kena angkat snd kat rak yg paling atas huh!

Suasana di Jaipur Railway Station tu sgt lah pack, masing2 ber'picnic' di merata2.
Station nya dikira besarlah jg compare dgn station train di Malaysia ni.
Harga utk 5org mkn @ Dominos Pizza Jaipur

Then kami decide nak cari mkn, ye last kami mkn ialah 8.45pg.. maunya tak kebulur?  Decide mkn pizza hut yg kami nampak masa naik bas seight seing tu.  Yg best nya ialah masa keluar dari railway station tu, nenek dgn selamba ajak naik bas which is kami tak tahu langsung mana arah tujuan kami haha.  Nenek kata naik je lah, gamble!  Siap kata PIZZA HUT tp driver & konduktor tu mcm blur2 tak tahu so main naik je lah. Dah la time tu mcm peak hour sbb org blk office.

Vege Pizza & Vege Pasta

Dlm bas tu tanya kat sorg yg mcm baru balik office & dia kata akan tlg stop kan kami btul2 dpn pizza hut & borak sikit2.. mcm educated la jgk mamat tu.
Naik bas tu 15rupees.  & org tu rasanya suruh driver bas tu stop tp driver tak stop.
Kami suruh je driver tu stop yg entah kat mana2 which is kami rasa tak lah jauh gila dgn jaipur railway station.. haha boleh gituuuu?

Kasut sape kah yg besar ini?
Bila turun dah blur2 pulak tapi kami teruskan jln, takkan nak jerit HELP HELP.. WE'RE LOST pulak kan?  Jln tak lama, nampak mcm mall so bila masuk nampak Dominos Pizza.. ah boleh lah utk isi perut. 

Kami order Vege Pizza & Vege Pasta + Sprite=  604.50rupees (RM43) / 5org= RM8.60/head.. kiranya murah la kan hehe.
Aku yg tak berapa suka pizza.. mkn kaw2 sbb dah lapar, ADA AKU KESAH?  PERUT NANGEH2 MINTAK DI ISI kekeke.

Kedai saree

Lps mkn, ronda2 masuk mall nya tp kebiaasannya Isnin kedai2/mall/market2 tutup ye hehe.  Maka takde apa2 la utk dilihat dlm mall tu.. kami hanya mencari toilet which is better than toilet kat tepi2 jln yg azab tu.

Then masa jln2 tu si Bell nak beli saree so masuk 1kedai ni.. asyik tunjuk yg mahal2 je last2 kami ckp tunjuk yg biasa2 & murah tp cantik so dorg tunjuk yg 600rupees ++.. lps tawar2 segala dpt la 400rupees.  Mula2 tak nak bg tp sbb kami nak blah, terus dia bg.. aku pun amik lah seketul.. kalau convert baru RM28 (6meter.. blh buat sepasang kurung & 2meter lg buat kain).
Saza & Arwien pun terjebak beli jgk hehe.

Ni ala2 mcm loyat mereka la ni

Then nenek kata nak cari prepaid utk blackberry nya.  Yg kelakarnya nenek siap berlari2 kat atas jln pastu gelak2.. hahah gile lawak.  Mesti org india kat sana pelik tgk bdk ni kenapa lah berlari2 atas jln?  Psl nya kat sana mmg takde org lari2 punya.  Ko bwk lah kenderaan laju gila cemaan2 pun.. kompim dorg tak akan langgar korang!  Kes kemalangan kat sana sgt lah rendah haha.

Jaipur Railway Station
Pusing punya pusing, kedai tu suruh pergi kedai ni.. kedai ni suruh pergi kedai nun, kedai nun suruh pergi kedai nin.. kitorg dah pening.  Last2 kami decide blk ke railway station je lah setelah pusing2 ke sana ke sini.. dorg pakai 'blueray' je kot hahahahah!  

Masa utk cari tuktuk... dorg mintak 60rupees tp kami taknak sbb kami nak 50rupees, so nak lari ke tuktuk dpn.. baru la bg 50rupees.  Ada ke ptt dorg suruh aku duk sebelah driver which is dpn tu dah ada 2 org maka aku gi la nak naik sebelah driver.. "alamak, duk berhimpit2 dgn driver, gile ngeri".. last2 driver suh aku duk belakang gak sbb katanya tak selamat aku duk dpn.. fuh sebbaik aku masih suci haha.
Korang imagine la tuk2 yg sgt kecik tu muat 7org?  U can imagine thatttt?  Mcm sardin nok! 

Tanya pakcik2 kat railway station psl train kitorg, tak nampak pulak muka flasher tu ades
Smpai Jaipur Railway Station tu tiba2 driver mintak 60rupees.. masa tu aku hulur 50rupees.  Aku jerit "u said 50rupees!"  Bengang gak aku.. mmg lah diorg ni ckp mcm keling tp aku tak bg lah, tak kuasa!

Lps ambil backpack masing2, kami minum2 kat situ.  Aku sakit hati dgn org yg jaga kaunter tu.  Aku beli air oren 1botol & mineral 1botol= 23rupees so aku bg la note 50rupees.  Sekali balance tu dia baling mcm tu je mcm aku ni hina sangat tak ada duit pastu aku jerit "u r rude!" pastu aku blah.. bongok gila.. dah la muka tak senyum.  

Si bell pun kena jgk, dia beli Mountain Dew 1botol so bg lah duit kecik.
Then org kaunter tu ckp duit tu mcm tak ada nilai la sbb duit buruk & maka terpaksa la bg duit yg lbh baru.. seriyus kerek.. aku rasa mcm nak hempuk2 je mamat tu.. sekadar kerja jg kaunter je.. bkn nya CEO company besar pun.. poyo je lah!

Keadaan SLEEPER CLASS TRAIN
Lps tu kami lepak2 je kat situ & kebetulan aku letak saree aku atas meja & aunty India tu tiba2 dtg pegang saree aku.. terkejut.. ingt kan nak buat apa fuhh!  Ckp Dia tanya berapa semua2 tu & ckp la 400rupees & dia kata ok la harga tu, biasanya mahal sikit & cantik katanya.. wahhhh terima kasih.. 1st time aku beli saree.. org India snd kata cantik haha.

Lps lama lepak kat kedai tu, kena halau lah pulak.. padahal tak ramai & meja tak full pun.  Pelik kan?  Beratus2 org india lepak luar tp tak ada yg minum2 kat kedai huhu.
So decide keluarlah.. kalau pergi lg.. mmg aku banned la kedai tu.. poyo sgt!

Best lah sgt tu.. azab tekak aku haha
Decide tggu train kat hujung which is tak ramai org.  Dah tanya mananger class masing2 naik kat mana so pergi hujung2 lah senang kan.  Tu pun kami mcm blur2 sbb mcm train kitorg so masa duk pening2 tu, ada lah sorg mamat tua ni lalu dpn kitorg sengih2 pastu kenyit2 mata kat nenek.  Kami mcm nak tanya tp mcm tak tanya2 so biar lah.  Lps dia pergi dpn, dia pandang & senyum2, kenyit2 lg.. kitorg gelak je la kan. 

Then kami tanya org lain pasal train kami.. katanya tggu kejap lg train sampai & dorg ajar cemana nak naik ke class yg betul sbb kami naik SLEEPER CLASS.  
Tiba2 pakcik yg kenyit2 mata tu dtg jgk menyempil.. dia pun explain jgk bla bla bla.  Lps pakcik2 lain blah, dia pun blah jg tp bila smpai dpn tu, tiba2 dia dtg blk.. siap borak2 dgn nenek tanya keja apa, dr mana.. nenek kelentong la dr malaysia.. buat research pastu dan dan pulak pakcik tu ckp dia ada degree engineering.  Aku masa tu dah kagum "waaa pakcik ni ada degree engineering tuuuu".. masa nak blah tu pakcik tu kenyit2 lagi.  Lps tak lama blah tu, pakcik ni dtg lg.. isk aku rasa pelik dah ni.. apesal lps pergi dtg blk?  And lps dia pergi jauh sikit, aku pandang kat pakcik tu.. HAAAAA!  PAKCIK TU TGH NAK TARIK ZIP SELUAR DIA.. DENGGGG!
Then tiba2 bell & arwien ckp 'WEH PAKCIK TU FLASHER LA, JGN TGK.. GELI.. DIA TGH PEGANG ANU DIA TUNJUK2"  Kitorg mcm dah gigil2 dah & tak berpaling dah... takut sbb takut pakcik tu dtg tunjuk anu dia dpn2 kitorg huhu.

Ptt la muka gatal sengih2 & kenyit2 mata.. flasher rupanya.. cancel kagum dia engineer lah kalu gitu.. sah2 la kelentong kan!  Haha pengalaman ngeri & kelakar.. geli aaa aku.. bodoh betul pakcik tak sedar diri tu.

Time ni nenek duk gelak sorg2, best kan pengalaman naik class ni?  Saza senyap terus.. gayat la tu haha.

Pastu aku & saza gi toilet & aku berdoa supaya tak jumpa dah pakcik flasher tu sbb menapak ke toilet tu jauh jugak.  Sekaliiii masa nak blk kat tempat kwn2 td.. terserempak dgn flasher tu.. adoi tp aku buat2 tak nampak tp dia pandang la aku.. seriau weh!  

Then berlari2 ke train sbb dah smpai.  Nasib baik train tu stop lama.  Bila tgk the real SLEEPER CLASS.. kitorg gelak hahahah "NAK RASA SGT KANNNN?"  Aku & Nenek duk row tgh.. seksa beb, tak blh duduk.  Bell & Saza atas sekali.  Arwien kat dpn kat tgh tp ada org tukar dgn dia maka duk atas sekali.
Actually mmg kami sengaja beli sleeper class sbb mmg nak rasa, baca view2 kat INDIAMIKE tu.. dorg kata enjoy je ;-) 

Masing2 tak biasa.. kena bukak tempat tu dulu baru bentang cadar tp kitorg naik dulu baru buh cadar kekeke pening!  Nasib baik uncle & aunty bwh sekali tu tunjuk cara nak bukak.. destinasi dia mmg jauh, berbelas2 jam.. mmg ptt amik sleeper class.  Mesti uncle/aunty tu serabut dgn kitorg, dah la bising, gelak2 lak tu haha.  Alah, 15min je kitorg bising,  pastu masing2 bongkang.
Yg best nya dlm tu blh plug utk charge hehe.

Yg best nya aku tak alarm jam.. sedar2 je nenek kejut aku "gep, bangun.. dah nak sampai" hahah gile nikmat tidur dlm SLEEPER CLASS TRAIN.  Smpai org mintak nak tgk pasport pun aku tak sedar, sori lah.. penat sgt hee!

3.10pg smpai Delhi Railway Station which is ada lg pengalaman ngeri kekekeke!
Asyik ngeri je kan pengalaman aku, takpe.. nama lg PENGALAMAN ;-)

TO BE CONTINUE.....

3 comments:

NedLi Sakurai said...

huhu.. ngeri!.. biar tertinggal train drpd jumper flasher (^^' )

Kak Amirah said...

hehe .. kelakor gile .. :D :D

memang kene ada skill jerit menjerit ni ye ... itu macam ka, mamu kalu gi india .. adoyaiii !!!

kene practise skill tu dari sekarang gamaknye ...

chomelista homestay said...

nedli- hahah tahu takpe.. nasib baik kami 5org.. kalo sorg2 lg ngeri!


kak mirah- tp kdg2 takut jgk nak jerit sbb india kan ramai gile.. karang tak pasal2 kena hempuk haha.

Kalau blk kl ni, bila di ingt2 balik.. mmg kelakar =))