Tuesday 23 February 2010

Derma Darah

DERMA DARAH 1ST TIME @ KPKT
11.02.2010 (khamis)

Acceli aku mmg awl2 lg dah bg nama,
rasanya sebulan lbh lps tu baru PDN (pusat darah negara) dtg.

Ni 2nd time turun lps doc. halau aku suh mkn heavy huhu.
Gempak je la org blakang aku tu :))

So b4 gi dewan, aku mkn pisang goreng je which is kalo syarat nak derma... kena mkn lbh skit.
Ada la 4 5org geng2 aku turun sekadar nak cek jenis darah je tp dorg kata xblh.. kena derma gak.

Merenung manje kpd kwn docter ekkeke.

Last2 tiba2 aku bersemangat waja wira saga semua adalah.. tetiba aku ckp "ok lah sy nak derma jgk even takot". Siyes wei aku takot giler dgn jarum & darah, sumpah aku xtipu!


Aku genggam kuat giler mende alah tu psl aku takot. Tu pon tgn aku still sejuk beku & menggigil huhu.

So cek darah, aku darah B (selama aku duk appointment kat HKL sepanjang 1thn ++ & tiap2 kali appointment aku kena amik darah, nurse xbitau pon aku darah apa. Aku tnyapon dorg kata kena cek kat lain? Kompius gak aku!)

Terjojol urat aku hahhh!

Lps amik darah (sengal le sket mcm kena gigit semut, jap je hehe).. jupe docter. Aku tulih le yg mmg aku penah operate buang cyst tp tu a year ago la so xeffect apo2 if derma pong! Doc tnya tedo kul wape so aku ckp le kul 12 (tp yg bestnya doc xtnya plak aku bgn kul wape hihiii lawok!). Ye aa at least kena tedo 5jam.

Saye sudah ada buku merah.. anda yg blom ada.. bile lg? :D

Then doc. tnya aku mkn apa? Aku ckp ah "kuih". Tetiba doc. ckp "kuih2 kami tak terima.. kalo nak derma.. u gi mkn berat dulu then dtg balik.. kad ni i pegang!" Hohhhh?! Dlm buku tu tulis kata jgn mkn berat2? Aku putus asa rasa mcm mls gi mkn psl nya aku mkn 6ketui goreng pisang.. kenyang weh! Aku termenung dpn org derma darah dlm 5menit pastu decide gi mkn ah.. aku mmg nak derma.

Good for all

Naik mkn meehun goreng dgn rakusnya & gi dewan blk mintak kwn aku teman, baru blh derma hehe. Menggigil xhengat aku weh!

Darahku

Masa nurse cucuk jarum kat urat tu.. mmg aku pandang tempat lain je & aku genggam benda alah tu kuat giler nak ilangkan neves aku tuh.

Nurse cucuk ke dlm lagik jarum tu psl darah aku tetiba tersekat xblh kuar

Mula2 darah aku laju giler kuar so i tot cpt le abis kan?

Almost done so buh sket dlm botol kecik tu.

Then dlm 3/4bag tu.. tetiba darah aku mcm stuck.. xblh kuar so nurse duk ejas2 beg darah aku, risau le jgk aku sbb aku tgk org lain rilek je nurse xde ejas mende2.

Pastu 2nurse mai plak mcm duk ckp mende2 ntah, dia kata darah aku xmo kuar erkkk. Dia cucuk lg jarum masuk dlm, dia tnya aku sakit ke x? Aku ckp tak.. heh mmg ye xsakit.. xkan aku nak tipu ckp sakit plak? :P

Itam nya darah aku.. org lain darah kaler merah. Darah KESATRIA BAJA ITAM, PANGLIMA, PAHLAWAN kot aku ni? miahaha. (keturunan bugis kira pahlawan la kan? ngehhh!)

Org yg kendian derma dari aku dah settle, aku xsettle2 gak.. tensen le jgk sbb org dah xramai.. xmo le aku jd org last2 hehe. Aku rasa dkt 20menit gak "pendermaan" aku... org lain ada yg xsmpai 10menit pon huhu, pekat gamoknya darah aku :P

Merilekkan diri setelah sudah derma

Lps settle, nurse tnya aku pening x? Aku ckp x.
Rest 4 5menit then gi menum melo :P
Ada sorg bdk yg derma awl2 tu masih baring even aku dah siap sbb bdk tu pening kepala.
Xpsl2 kena tengking kat docter psl bdk tu xcukup tido tp degil nak derma jgk..
mcm la dah xde ari lain nak derma kan? Diri snd yg cari psl!

Cameragurl aku yg xblh derma sbb dia silap gi mkn obat le pulak adoyai!

Ni la my 1st experience donate blood & insyaAllah kalo panjang umur lg, aku akan derma selagi terdaya & mampu..

Guys, lupakanlah alasan AKU TAKOT JARUM/DARAH, DAH DERMA KAT NYAMUK, DERMA KAT NYAMUK PON JD LAH, XBLH DERMA SBB AKU SND PON XCUKUP DARAH, KALO DERMA BADAN NAIK... nonsense! Doc. akan cek dulu le samada korang layak @ x huhu!

MARILAH MENDERMA :D

6 comments:

Anonymous said...

syabas! aku pun belum derma :D

kita sama darah la B

chomelista homestay said...
This comment has been removed by the author.
chomelista homestay said...

Lps 3bln derma,
aku blh derma lg.. so meh weh gi PDN hihi :D

darah B= BRILLIANT :))

m4rilyn said...

afdal after 6 months. meh challenge gua...10x

chomelista homestay said...

-cik marilyn- pergh 10x sudah?
Tahniah2... 50x derma blh gapo doh?
Mls belek buku merah ehehe.

m4rilyn said...

50x dorang kate..cukup2 la tu,bg chance kat urang len plak
~ahaks