Friday 28 December 2007

Kronologi- aku, abah & pengkebumian

22/12/2007 [sabtu]

7.00pg: buat segala persiapan & pengkebumian di jadualkan pukul 11pg tp terlambat 30mins. Ramai sedara mara & kwn2 yg dtg. Err rasanya surah yassin bnyak disediakan tp ada jgk yg dtg berborak2.. uhuhu! Tp kalo aku tegur.. it’s not nice la kan sbb aku pon xbaca [xpe le.. aku sah2 le xleh baca time tu].
Aku rendam kapur barus [1st time tgk] then sabun tu kena abiskan 1 2 ketul utk kuarkan buih. Uhu!

Time dorg mandikan abah aku.. sempat la aku jenguk tu pon secara tak sengaja.. nampak kepala abah aku je. Then rushing ah plak kena beli lampin dewasa & kapas. Seb baik ellie ada.. dah la mengerah keta dia.. aku plak kena drive.. hee seb baik keta auto tp aku xbwk laju even rushing sbb keta org tuh.. bkn keta aku.. huhu! Beli kat wakaf che yeh je. Beriya la rushing.. sekali smpai umah.. dah xnak pakai mende2 tu.. uu cedih aku taw?

11.30pg: Dah settle semua & abah dah dikapan. Ish time ni la paling sedih. Mami, abe & aku ciom abah utk kali terakhir. Aku speechless. Ptt mintak ampun dosa, mintak halal mkn minum tp aku pi ckp “DIK SYG ABAH” lps ciom kat pipi kanan, dahi & pipi kiri. Itu pon seselow mungkin la aku ckp.. menitik jua air mataku atas pipi abah walau dah dipesan supaya jgn menitik air mata kat abah. Aku duduk je dpn abah buat beberapa ketika… aku mmg xpeluk sape2 sbb kalo pelok makin menjadi2 lah aku nangeh. Aku xmeraung2 la.. meraung kuar darah skali pon, abah xleh idup balik. Part lg paling sedih time abah dikapan semua. Sgt2 sedih & sebak… [time menaip ni pon aku tgh menangeh sbb aku sedih & rindu & teringat abah].

Yg lelaki gi kubur.. yg pmpuan tak gi kubur termasuk aku. Smpai arini pon aku tak gi lg kubur abah aku. Nnti lah blk kg sekali lg insyaAllah aku gi.

Erm abah dah pergi utk selama2nya tp aku ttp ingt segala apa yg abah buat dlm umah tu.. cara ckp, cara mkn.. ah segala2nya la aku ingt. Smpai skang pon aku rasa mcm xcaya yg abah dah meninggal.. aku rasa abah masih idup lg..

Masa lepak ramai2 tu aku xde la rasa sgt tp bila time nak mandi ke, nak tedo ke.. kompim aku ingt abah aku. Time ni la rasa sgt kehilangan. Rasa mcm cpt nya abah gi.. pergi dgn cara mengejut. Sedih sgt. Pesan abah kat aku selalu ialah “jgn lupa solat”.. ye aku tau solat tu wajib tp liat sggh aku nak menunaikannya.. aku ngaku.. huhu!

& segala pesan2 abah yg lain.. aku akan ingt smpai bile2. Abah adalah ayah yg paling best dlm idupku.. abah bnyak berjasa Cuma aku kdg2 terleka.. ish I will miss u olwez abah!

No comments: