Thursday 27 December 2007

Kronologi- aku, abah & ICU

20/12/2007 [khamis]- hari ke-3

6.30pg: Mak aku kejutkan dr tedo. Dah ada sedara dtg masuk melawat so aku cpt2 pakai bedak [mls nak gi basuh muka sbb toilet jauh.. huhu] then terus masuk lawat abah. Katil dah tu kar ke katil no. 3. Sedih la tgk sbb abah masih tak sedar. Aku tak reti tgk mesin2 tu semua sbb nombor2 kat mesin pernafasan abah aku dgn pesakit2 lain xsama. Mami laung ALLAH kat telinga abah. Aku laung jg tp xbnyak kali.. rasa sebak. Nurse ckp abah kritikal & xde apa2 perubahan.. tu je.

Keluar dr wad ICU & tggu kat luar. Suh kazen2 aku dtg cpt sbb aku nak blk mandi lak. Oleh sbb lama sgt tggu.. aku tedo 1round lg kat bilik menunggu. Nak masuk lawat abah, sah2 xleh sbb waktu melawat hanya dari kul 1pm-2pm & 5pm-7pm.

11.00am: kazen aku dtg so aku terus blk umah.. aku lak aa nak bersiap2. Ptt arini ari ry tp dah tak mcm ry.. 1st time ever tak buat apa2 persiapan.. aku just pakai baju kurung utk hormati Aidiladha. Bersiap2 apa yg ptt kat umah, bwk brg2 keperluan.

1.55pm: smpai smula kat ICU. Sedara mara suh aku masuk cpt lawat ayah aku & suh baca yassin. Er aku xleh baca la, tgh red flag nih. Aku tgk keadaan abah aku mcm pg td jgk.. xde apa2 yg berubah. Nurse pon ckp keadaan mmg tak berubah since dr operate. Hanya berserah je lah. Lawat 5min je sbb tutup waktu melawat 2pm. Then mami suh pesan kat abe suh blk aje lah.. get ready. Mmg aku dah berdebar gile.. aku takut.

Sambil2 duk tggu tu.. aku sempat la online [hee bwk la laptop]. Bley ym pastu online BDN [kejap je.. mls lama2 sbb aku tgh susah ati]. Aku mmg pesen camgitu lak.. bila tgk keadaan abah aku kat ICU… siap nangeh segala tp bila kat luar.. aku leh la cover.. bley gelak bagai. Lepak2 kat luar.. bentang tikar kat koridor tu.. borak2, layan sedara mara dtg, mkn, minum, baca suratkhabar cam biasa.

5-7pm: waktu melawat.. ramai menderu2 dtg melawat. Time ni la paling sebak.. abah still tak sedar & keadaan masih sama. Abah bernafas pon mcm tercungap2 je. Jari dah biru L Aku urut2 kaki & betis abah. Mami masih laungkan Allah kat telinga abah.

9pm: Blk umah mandi2 pastu amik lg segala brg2 keperluan utk dibawa ke ICU.

11.30pm: Blk ke ICU sorg2.. takut gak aa sbb duk dgr2 cite ngeri kat wad tp aku dulik apa.. aku redah je sorg2 pon.. org ramai apa! Abe ckp dia smpai kl pg esoknya.. ok! Mcm besa b4 tedo lyn novel dulu even ramai duk lalu lalang.. aku mmg tak dulik org! Erm kan best kalo leh tedo kat dlm wad ICU tu teman abah. Tp masalahnya, chair pon xde utk pelawat.. semua kena berdirik!




21/12/2007 [jumaat]

6.15pg: Bgn2 je terus lawat abah aku. Abah still xsedar lg & doc. Pon ckp mmg xblh buat apa dah.. doc. Suh berdoa je. Aku pon dah berputus asa sbb doc. Ckp kuman dah masuk ke dlm darah, jantung & pinggang.

Mmg aku rasa berdebar sgt arini sbb doc. Mmg xblh buat apa2 dah kan. Just melepak2 kat luar wad.. layan sedara mara yg dtg melawat. Inform sedara mara yg blom tau lg psl abah masuk ICU & makin ramai yg dtg meneman, melawat, berdoa & baca Yassin.

1st time ever org yg jg aku dr kecik tu dtg [pengasuh aku].. dia org 1st aku peluk kat wad & aku nangeh.. ngee.. tu yg aku mls peluk org tuh.. mesti aku nangeh. Doc. Pon asyik suh mak aku masuk tgk je abah aku [xyah tggu waktu melawat]. Masa aku masuk.. doc. Tu ckp abah aku sgt tenat & jantung pon sgt2 lah lemah. Doc. Tnya abg aku smpai kul bape.. agak2 dlm kul 8lbh la smpai.

Tiap2 x lawat abah aku.. jantung aku mesti nak luruh punya. Tgk nafas abah pon makin xmenentu… aku yg tgk pon rasa mcm sesak nafas je. Asyik tgk mesin pernafasan tp aku xfaham mende2 pon Cuma doc. Ckp mmg nombor tu makin menurun means jantung makin lemah. Doc. Nak push jantung tp mami tak bg.. aku pon xsetujuk.. buat apa.. menyakitkan lg ada le! Fikiran aku pon dah xmenentu. Kekonon aku bwk laptop utk online pon aku xgune.. serabut pale otak lah aku!

6pm ++: Ellie dtg dgn mak dia. Time tu kami dah berkumpul ramai2 dlm wad ICU berdoa utk abah. Aku dah seram sejuk. Seb baik gak ellie ada nak jemput abe kat airport. Lelama tu nurse suh family terdekat je duk kat abah so tinggal aku, mami, mak sedara aku & ada 2org lg aku xkenal [aci tak aku tak kenal dorg.. huhu]. Yg laki sorg tu sebut ALLAH & mengucap kat telinga abah pehtu siap tgk mulut aku lak baca ke idak. Ish sebok aa pulek… aku blur aa.. aku sempat baca 3Qul beberapa kali je pastu aku senyap. Yg sorg lg tu plak asyik duk tnya mana abg aku. Aku sepuk kang.. rasanya dah lebih 5X aku ckp abg aku on the way dari airport! Aku pantang btol la org tnya mende sama bnyak2 x ni.. bosan tahu!?

8.05pm: abe smpai dari airport. Terus baca ALLAH & mengucap kat telinga abah. Aku dah la berkaki ayam time tu [tak sempat cari selipar ICU sbb rushing].. sekali aku menggigil.. nak pitam pon ye gak.. sejuk tu siot tp aku tahan aje lah. Berapa jam aku berkaki ayam atas lantai yg sejuk beku tu. Thanks god time ellie nak kuar.. aku mintak selipar yg dia pakai.. uhu!

9pm: saat2 getir. Aku sapu2 air zam zam kat dahi, kening & kepala abah. Aku rasa kalo 2jam lg aku xdpt bertahan sbb kaki aku pon dah sakit mencucuk2 sejuk. Nangeh? Mmg xmalu dah.. huh huh! Mami [kat telinga kiri] & abe [kat telinga kanan] duk sebut kalimah ALLAH kat abah.. tp aci tak aku sebut “ABAH, BGN LA”.. bnyak kali lak tu tp aku xsebut kuat2 aa.. selow2 udah aa.. sekadar bibir bergerak. Even aku tau abah tak akan sedar.. aku sebut gak. Time tu aku kat kepala abah aku. Lelama tu baru aku ikut sebut kalimah ALLAH.
9.35pm: aku tgk abah bernafas makin selow. Aku blur gile then doc. Pon dtg cek. Dia ckp xlama lg dah. Then aku urut bahu abah aku smbil2 tgk abah bernafas.

9.40pm: aku sempat melihat abah menghembuskan nafas terakhir & utk kali terakhir. Innalillahiwainnalillahirajiun. Doc. Ckp biar la abah gi dgn tenang. Erm sedih sggh ku rasakan.

Mlm tu jgk wat blk abah. Aku blk dulu bersiap2 kat umah apa yg ptt.
Sedara mara still ramai yg dtg & terima kasih utk semua yg mana dtg tlg & baca yassin utk abah. Aku pon blk camtu la.. tak dulik mandi pon.
& baru aku tau ek kalo org meninggal.. segala cermin & gambar family kena tutup pastu xleh mkn dlm umah. Aku cam org bodo.. aku ikut aje lah.
Sedara pon dtg pasang tirai lah segala & buat apa yg ptt.
Yg laki diskas psl pengkebumian, kubur dll.

Then aku gi mkn nasik kat umah makcik kat sebelah umah. Aku mkn ttp mkn la [mesti org mare aku nih.. apa lah abah meninggal pon berselera mkn.. bihtu aku nak wat guane.. nafsu mkn aku kuat weiii.. uhuh!].

Mlm tu utk kali terakhirnya aku tedo sebelah mayat abah aku. Memula tu nak tedo dpn tv pastuh makcik aku kata xpe tedo sebelah mayat abah so mcm biasa aku bwk keperluan tedo aku.. 2biji bantal & selimut.. tedo sebelah mayat abah aku selain makcik & kazen aku la kut [xsure sbb letak je pale atas bantal aku terus tedo]. Tu pon makcik aku tegur.. nak kena tedo selesa jgk ke berselimut? Lah ye le.. mesti la! Aku ttp tedo dgn nyenyak nya & aku org paling last bgn pg tu.. erm ye lah, nak tedo puas2 sebelah abah.

[sape2 yg sms tu sy ucapkan ribuan terima kasih k?]

No comments: