Monday 26 September 2011

Penang~ Cuak

Aku sampai di Stesen Bas Butterworth 4.30pg dalam keadaan yg mamai.
Sbb aku bajet sampai 5lbh sbb nya mlm tu bas patut bertolak 9.30mlm tp lewat 1jam!
Laju gila driver bawak.. rempit kaw2 punya, mmg kat selekoh tu asyik terbrek2 je,
Aku mengucap je + tak buleh tido sbb takut.. selama aku naik bas ekspress, takde la yg selaju gila ni.
Sudahla 1st time aku nak naik bas shamisha tu.. tak pernah pula aku dgt nama bas tu.
(Nak dgr cemana, 5 6tahun dah tak naik bas ekspress hehe).


Blur bila sampai tp dah ramai org.
Tanya org mana arah ke Stesen Keretapi Butterworth.  Dia suruh pergi ke bumbung hijau.
Bila pergi.. makkk aihhhh, gelap gulita itu lorong.
Ada beberapa gelandangan tgh lepak2… cuak jugak aku tp aku beranikan diri.

Bila sampai, eh.. mmg kosong Stesen Keratapi tu maka aku dgn blank2 nya menuju ke tangga tp board tangga tu menunjukkan tangga tu ke jeti.
Tiba2 dtg 1bas ekspress….
Driver bas           :               dik dik.. tlg bgtau kat minah2 ni mana nak ke jeti
Aku                     :               Saya pun 1st time sampai sini, saya tak tau
            Beberapa saat kemudian,  driver bus tu turun (gila cuak    aku)..
        Driver bas           :               tlg bgtau dorg mana ke jeti, pakcik tak pandai b. inggeris
(tiba2 turun segerombolan 7 8org minah2 negro Tanya aku mana arah ke jeti & feri 1st start pukul berapa)
          Aku                   :               I’m not sure because this is my 1st time here.
Negro             :               Oh ok!  (lelain tu asyik duk hai hai kat aku.. ingat aku agent dorg ke huhu)


Bila negro2 tu blah, pakcik driver Tanya “ko nak ke mana pulak dik?”  Aku ckp le nak pi train station tp gelap maka dia offer naik bas dia.  Bila naik bas dia… alamakkkkk… takde org beb.. ni yg buat aku extra cuak ni!  Tiba2 terlintas engineer yg kena rogol dlm bas kilang tu.  Isk nak larik tak buleh dah aaa.. pakcik tu dah tutup pintu bas.  Hohoho cari nahas sggh aku ni!

Tggu la dlm bas tu sesambil dia drive ke stesen keretapi padahal stesen tu bebeapa langkah je (mmg Nampak),  then dia ckp “kalu adik percaya, duk la dlm bas pakcik ni.. kalu tak percaya tak pe.. sbb ramai je yg gitu” pastu dia bukak la pintu tu & dia gi ke bas sebelah sbb bas tu rosak.  Aku duk dlm 5 6minit pastu aku rasa cuak sgt lah so aku turun.
Pakcik tu ckp “adik pi gerai2 sana la dulu tggu.. gerai2 tu 7pg buka la kot”  aku ckp time kasih.
Mesti dia kecik ati sbb aku turun bas kekeke ye aa muka baik tp mana blh bersandarkan pd rupa semata2kan?
Bkn la pakcik sgt pun.. abg je lagi tp aku panggil pakcik haha.

Tgk jam baru 5.10pg.. alahai gelap gulita + ramai gelandangan so aku decide blk ke stesen bas.. lepak la situ berFB.
7.15pg baru gerak ke stesen keretapi which is dah ramai gila dah org hehe.

Bersambung!

3 comments:

Kay said...

knp kena naik ketapi?

Anonymous said...

aku pernah sampai awai giler kat bus stesen tu. aku lepak kat stesen bas je.dah masuk subuh, baru pergi kat surau kat stesen ketapi. tapi memang ramai orang tidur2 kat situ

chomelista homestay said...

Kay- tak faham soalan.. detail plis?

huz- haaa aku tak tau sebenarnya stesen keretapi tu jalan kul 6.30pagi.. kalau tau takde la aku pi awl2 .. penat aku pi mai pi mai keke padahal dekat je.

Gelandangan tu tak kacau org tp takut le jgk kan?