Tuesday 26 February 2008

Batik

Di kedai batik

2pasang batikku yg dihantar ke tailor

Batikku utk baju kurung kedah

Dpt beg dgn pembelian batik

Nama kedai batik yg ku beli

Mcm2 jenis batik

Sj suke2 snap picas kain batik jaquard

Antara kain batik yg aku suh peniaga tu amikkan [abstrak punye]

Batik sutera

Rak batik


Memandangkan skang ni WAJIB pakai baju batik every Thursday,

Maka aku pon xketinggalan juga utk menambahkan koleksi [b4 ni ada 2helai je sbb b4 ni wajib pakai setiap 1 & 15hb].

Dah la batik tu bkn murah.. isk! But it’s ok la, mmg aku target nak beli.

Aritu dah riki kat Nordin Batik tp ya ampun semua design bunga2nya kasar lah, xsesuai! If batik, aku lebih suke yg abstrak @ kalo berbunga pon.. yg simple & look so cute je.

Gi lah Bazar Buloh Kubu.. bnyak choice.. dari murah smpai mahal! Tp aku pilih yg rege RM200++ je.. mmg la yg RM300 above tu lawa tp berpada2 la gak kan? Heh heh!

Bnyak kedai gi, ada berkenan.. tp ijau lah pulak.. fhm2 je lah aku xminat HIJAU.. dulu, kini & selamanya. Ada 2jenis batik.. SUTERA & JACQUARD tp aku refer SUTERA sbb kalo JACQUARD tu, kena lining aa plak. Aku xsuke pakai 2lapis.. rimas ah even design2 jacquard cecantik + xyah iron pon xpe.. hee!

Rasanya kedai ke-4 gi tu baru berkenan. 1st time aku snd pilih kaler itam bunga lite purple utk buat baju kurung.. heh heh! Bkn pe, sbb cute di mata org aku [xcute di mata org lain pon aku dulik ape.. bkn korang pon nak pakai!]. So decide la beli yg tu setelah memilih segala bagai [bnyak org tu bukak tp xberkenan aku.. ngee siap tunjuk kaler pink.. hoo hellops.. pink is very the keperempuanan aa.. xsesuai!] :D Bnyak ckp la makcik jual tu, ckp nonstop.. aku letak salotape baru tau! Siap promote suh aku jual kat ofis.. kalo xabis leh tukar. Oo ek? Kalo bg free dulu aku nak ah.. pastu org byr utang baru aku byr blk kat dia.. aci la kan? Kakakka kose dua la aku niaga batik.. mesti org nak byr 3 4x.. ceh!

So beli lah yg tu.. peniaga tu pon bg sekali dgn beg sbb katanya beg tu utk pembelian RM500 ke atas. Oh syahdu nya aku sbb kain aku beli tu xsmpai RM500 pon. Xyah la sebut harga batik aku beli tu, karang korg nangih plak.. ngee! Tp melayang2 bak layang2 lah jg duit kan? Dah la xbergaji ni.. sob sob!

So settle aa, nak blk aa ni.. tetiba mak aku masuk kedai lain tnya batik.. aik aku kata utk sape? Mak aku kata utk aku.. hohoh xbuleh jd.. dlm wallet ada 50hinggit je lg! Mak aku kata dia blanja? Ooo eekk blanje? Ini sdh bgs! Hoo kali ni 5 6kedai aku masuk semua xkenan.. mak aku mare.. lalala nak beli batik tu mahal.. alang2 beli, baik plh yg cun di mata aku! Kalo kain besa2 tu lain le!

Last2 mls dgr mak aku bebel, aku masuk 1kedai ni.. dia kata kedai dia 1design 1kaler je ada.. oh lg menarik sbb sah2 xde org yg serupa pakai dgn aku nnti! Ingt nak amik oren tp mesti org ckp aku obses za8.. xjd la.. hee! So final decision aku iaitu kaler purple & kaler bata. Last2 amik kaler bata bunga putih utk baju kurung kedah. Ikut heran ada lg design yg aku suke tp udah2 la tu.. aku pon bkn rajin sgt nak iron.. maunya sepasang tu 1jam aku iron.

Then misi mencari tudung putih laks utk batik ke-2 tu.. putih lg. Rasanya dlm 50helai collection tudung.. adalah ½ putih.. hehh putih itu suci.. kalo xreti jg.. jd kuning lah ia! :D Tudung yg aku berkenan semua mahal.. rega RM100 ++ hahah tp I’m turn into my mami wallet.. beli yg nan ado udah la!

Itu aje lah misi mencari batik aku. Nnti siap jahit.. aku tunjuk kat korang ye? :D

2 comments:

Y@ZeD@ said...

behh nyer wei dpt beli batik.. murah2 ker?? aku mmg giler batik!!
walaupun, dia suh pki batik arik kamis jer.. tp, aku mmg dh sokmo2 pki batik..klu boley ari2 nk pki.. cume 1 jer, maleh nak gosok beb..!!

chomelista homestay said...

Depend le mekde.. ada yg murah,
ada yg mahal!
Ada kedai yg tak jual batik RM300 ke bwh.. hehehe eksen tul!

Mmg la wei!
Bagus la menaikkan semula nama batik ni!
Ape kata b4 ko fly ke ireland,
ko dtg shopping batik kat sini? :D